Reïficatie: hoe het ADHD concept het onderwijs dreigt te verarmen

Reïficatie: hoe het ADHD concept het onderwijs dreigt te verarmen

In de GGZTotaal van november verscheen het artikel “Reïficatie: hoe het ADHD concept het onderwijs dreigt te verarmen”. Het artikel is geschreven door Sanne te Meerman.

Als deze titel al enigszins tot de verbeelding spreekt – volgens goed gebruik – zal dit waarschijnlijk niet komen door het woord reïficatie. Toch is reïficatie voor mij zonder enige twijfel het interessantste woord dat ik de afgelopen vijf, misschien wel tien jaar ben tegengekomen en daarom wil ik het graag onder de aandacht brengen. De koppensnellers onder u hebben nu in ieder geval al vier keer het woord reïficatie gezien – die winst is binnen – en als u doorleest onthul ik waarom reïficatie zo’n belangwekkend woord is. Op het grensvlak van onderwijs en zorg kan reïficatie ervoor zorgen dat de taakstelling van het onderwijs verarmt en dat de beschikbare middelen niet altijd bij de meest geschikte professionals terechtkomen. Hoe dit werkt bespreek ik aan de hand van het zeer ‘gereïficeerde’ begrip ADHD. Als onderdeel van deze bijlage ‘psychische problemen in de klas’ stelt dit stuk daarmee de vraag: zijn het wel psychische problemen?

Lees het gehele artikel hier.

 

Druk&Dwars